منتديات الوليلى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات الوليلى

منتديات الوليلىالرئيسيةأحدث الصورمركز رفع الوليلى الخاصدخولالتسجيلالتسجيل

انا مستحيل اعمل حاجة غلط

كاتب الموضوعرسالة
Om@r
المدير العام
المدير العام
Om@r

ذكر عدد الرسائل : 1315
نوع نظام الويندوز : Windows XP
العمل : السباحة
نوع جوالك : Nokia 2600
علم بلدى : انا مستحيل اعمل حاجة غلط 3dflag10
نقاط التميز :
انا مستحيل اعمل حاجة غلط Left_bar_bleue100 / 100100 / 100انا مستحيل اعمل حاجة غلط Right_bar_bleue

مزاجى : انا مستحيل اعمل حاجة غلط Pi-ca-37

انا مستحيل اعمل حاجة غلط Empty
مُساهمةموضوع: انا مستحيل اعمل حاجة غلط   انا مستحيل اعمل حاجة غلط I_icon10الأربعاء 23 يوليو - 14:50

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تعالو مع بعض انهاردة نتكلم في حاجة شوية يمكن تكون صعبة علينا اننا نعترف بيها والغالبية العظمه
مقتنعين بيها وماشيين في حياتهم على هذا المبدأ "أنا مستحيل أعمل حاجة غلط "
بجد ...........! !!!؟ انا مستحيل اعمل حاجة غلط Qqb010
... انت متأكد إنك مش بتعمل حاجة غلط ........!!!! !؟
بجد مافيش نواقص في حياتك ....؟؟!! ... بجد انت عارف نفسك عمرك ماتغضب ربنا .....؟!!!...
صحيح انت ملتزم زي ما فلانة قالت......!!!!!! !!؟؟؟
وعارف ربنا زي ما فلانة تانية بتقول .....!!!؟؟ ولاااااااا فلان....؟؟!!! .... ده حسب انت شخصيتك إزااي ...
بجد انت ولا مرة جربت تشرب سجاير .. أو كحول مثلا والعياذ بالله......!!!!؟ بجد ... ولا مرة ظلمت إنسان ......!!!!!؟؟
بجد انت إبن بااار بوالديه ... بجد انت انسان مخلص في عملك ... ولا بتتتتتغش .......!!!؟؟
بجد مافيش في حياتك بنت ولا تنين ولا تلاتة .........؟؟!!!
بجد انت انسان تقدر تعتبر نفسك رجل وتتحمل المسؤولية وقادر على المسؤولية دي ......!!!؟؟

ياجماعة المسألة كبيرة شوية ومحتاااااجة تفكييييير عمييييق جدا
لو جينا يا جماعة وتناقشنا فكل سؤال لوحدو .. هنلاقي نفسنا خارج القائمة تمااااااماااااااا
ليه مانجرب نسال نفسنا الأسئلة دي .. قبل مانقول على نفسنا .... انا مستحيييييييييييل أعمل حاجة غلط
الثقة المتأججة بشكل شديد جواية .. لا انا مستحيل أكون غلطت وأبرر موقف من مواقف حصلت معاية واطلع نفسي انا البريء وماليش دعوة ... بس أكيد انا عارف إني غلطان !!.. بس مش غلط أوي يعني !! بجد ؟؟؟!!! يا أخي العزيز؟؟ .. والشيطان فوق دماغك ْقال الله تعالى {لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًاِ} الفرقان آية 29
والشيطان
يخذلك في كل مرة ويقلك .. مافيش داعي للتوبة .. الوقت لسة قدامك ... ياعم
انت شب صغير عيش حياتك .. تتوب على إيه هو انت عملت حاجة غلط ...
؟؟!!!!!!!!!!!! والله تعالى يقول {إِنَّمَا
التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ
ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُوْلَـئِكَ يَتُوبُ اللّهُ عَلَيْهِمْ
وَكَانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماًِ} النساء آية 17

ويكملك ..... ده غلط تافه يمحيه الزمن ...!!!! بحاول يخدعك بخدعة اسمها .. انا كويس
.. انا الحمدلله مافيش انسان زيي .. انا مابعملش حاجة غلط .. والناس شايفاك عكس كدة وانت مصمم
.. لا ياعم انا مابغلطش .. أمك تقلك يابني كدة غلط .. وانت مصمم لا مش غلط .. انا مستحييييييييل اغلط ..
يا عم سيبووووه ده ثقته في نفسو عميااااااااااااااااااء وفي الحقيقة .. ده الشيطان مخليييه يمشي
وهو أعمممممممى .. خدعة هطهالو .. يابني سيبك دووول بيتكلمو عليك وانت عارف نفسك ..
أقنعك بحقيقة زااائفة غير حقيقية .. سحرك بنفوذك مثلا أو مالك أو ذكاءك .. وكذلك الأمر مع
الفتياة .. تكون فتاة ملتزمة في البداية .. بعد كام شهر تلاقيها تكلمت مع شاب أو تنين ..
وأتخذت لنفسها صديق .. وتقول ماكل البنات بتكلم شباب يعني انا الوحيدة اللي غلط ..
والشيطان يقول .. عادي مافيهاش حاجة .. شوية شوية .. يقنعوها بإن الحجاب عااار
والعياذ بالله .. وانو بيمنعها عن حجات كتير .. بيسلب حريتها .. وتروح شايلة الحجاب
..وخللي بالكم هية لسة مقتنعة إنها ماعملتش حاجة غلط .. وتقلك يعني معقووووووووووووول كل دووووول غلط ..
شوية شوية تلاقيها تطلع مع فلان .. وأمها تحذرها وتوعيها .. حذاري أن تقعي في المعصية .. حذاري والسفور حذاري
والعصيان .. وهية لسة مقتنعة إن كل ده مش غلط .. لا انا مستحييييل أغلط .. والشيطان شغااااال .. انا عايزك كدة ..
خليكي زي ماانتي لحد ما بقى إيه .. تحصل المصيبة الأعظم .. بعد كدة تدرك الفتاة أنها أخطأت .. بس بعد فوات الاوان ..
والحال أيضا يمس الشباب وليس البنات فقط ومين اللي قال كدة .. احنا مش ملائكة .. ولا آلات مبرمجة .. احنا بشر
وكل ابن آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآدم خطااااااااااااااااااء .. مافيش انسان معصوم عن الخطأ .. إزااااااي يا اختي في الله ويا أخي في
الله بتنفي حاجة هية أصلا من الطبيعة البشرية الثقة الزائدة في النفس تودينا فستين داهية

وفي الآخر تكتشف إنك غرققققققت في بحر من الظلمات والسوووووووءومازلت تقول على نفسك ..
لاااااااااا انا الحمدلله مستحييييييييل أغلط ..... جات منين الثقة دي يا أخي الحبيب في الله ؟؟؟!!!.. واحنا بشررررررر ..
مافيش مخلوق بشر مابيغلطش .. ماتيجي نسأل نفسنا .. أسئلة عكسية .. أنا كام فرض صلاة ضيعتو ؟؟ ..
خليييييني ألحق نفسي قبل ماصليهم على بلاط جهننننننننننننم الله المستعااااااان

أنا كام معصية عملتها علشان أقدم صدقااااااات أقف في الصلاة بين يدي الله خاشعا متضرعا متذلل لله العلي القدير
وأتووووووووب عن كل المعاصي دي
ليه ماأسأل نفسي ... إمتى هبطل السجاااااااااير اللي خربت بيوتنا ..
إيمتى هبطل أتكلم مع البنااااااااااااات .. متى أتأكد من أنني أصبحت رجلا ذاااااات قيمة ..
بنااااااااء في مجتمعي معطااااءااااا للخير ذوااااقااااااا لحب الله .. إمتى أحس إني عااااااااااايش كإنساااااان حقيقي له وزنه على هذه الأرض
متى سأتغيييييييييييييير ؟؟؟؟!!!!!!!!!!
{إِنَّ
اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا
بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ
لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍِ} الرعد آية 11

اسأل نفسك يا أخي الحبيب في الله خليني نقول بجد احنا بقمة النزااااهة دي اللي منتكلم عليها؟!!!!
ولو كنا كدة هل كانت حاااال الأمة بهذا الشكل اللي احنا عليه دولقتي
كل واحد بيرمي أخطاؤو وزلاتو على أناس آخرين .. يخلي المسؤوليات المترتبة عليييه ويرمي كل حاجة على غيرو
"انا
ماليش دعوة .. هو اللي قللي .. أبوية السبب .. أمي السبب .. أختي السبب ..
صحاب السووووء هم السبب .. انا ماعملتش حاجة غلط .. هم جرجروني لحد كدة ..
ماليش دعوة .. الحق مش علية " مش كدة يا إخوااااان الله المستعاااااااان
وفين عقولنا احنا كبشر

ومدام كدة .. منسمي نفسنا رجااااااااااااال مسلميييييييييييين لييييه .. واااااااااااا أسفاااااااااااااه على ما فاة أمة الإسلام
وما ضاااع من أمة الإسلام وما بقي من فتااااة أمة الإسلام اللهم هدي أمة الغسلام وارحمنا وارحم السملين
جميعا والمؤمنين جميعا الأحياء منهم والأمواااات
خلينا رجال بما تعنيه هذه الكلمة من معنى أرجووووكم
الأعتراف بالذنب فضيلة .... الإعتراف بالذنب يسهل عليك باب التوبة النصوحة اللي افتقدناها
في قلوب ملاين المسلمين الله المستعاااااان يا إخوتي في الله
واستغفر الله لي ولكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
https://elwelely.yoo7.com

انا مستحيل اعمل حاجة غلط
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-